Założenie firmy w Czechach – najważniejsze informacje

Czy opłaca się założyć firmę w Czechach? Rosnąca ilość polskich przedsiębiorców, którzy decydują się na ten krok świadczy o tym, że może być to interesująca opcja. Chociażby ze względu na podatki. Zanim jednak będzie można cieszyć się z ich obniżenia, należy tę firmę założyć. Jak przebiega rejestracja firmy w Czechach? Co należy wiedzieć na ten temat? Oto zbiór najważniejszych informacji.

Co należy zrobić na początku?

Niby mówi się, że Czech i Polak „to dwa bratanki”, ale są to dwa oddzielne kraje, które na dodatek różnią się przepisami prawnymi. Nie można zapomnieć o tym, że rejestracja firmy u czeskich sąsiadów powinna odbywać się zgodnie z obowiązującym prawem. Jak go nie złamać? Korzystając z usług kancelarii, która doskonale zna się na tamtejszym kodeksie. Takie wsparcie jest w stanie zaoferować kancelaria, której dane kontaktowe i pełną ofertę można znaleźć pod adresem https://adwokat-czechy.pl/firma-w-czechach/.

Rejestracja firmy w Czechach

Do rejestracji firmy należy przygotować komplet dokumentów, które to będzie trzeba przedstawić wcześniej. Uprzednio należy przygotować:

  • dowód osobisty;
  • formularz zgłoszenia rejestracyjnego;
  • zaświadczenie niekaralności wystawione przez polski urząd, które wymagane jest do założenia firmy, ewentualnie może być ono wystawione przez inny kraj, jeżeli Polak przebywał w nim przez ostatnie lata;
  • zaświadczenie o tytule własności lub prawie do użytkowania lokalu, w którym ewentualnie będzie prowadzona firma.

Trzeba również pamiętać o tym, że koniecznością będzie uiszczenie odpowiedniej opłaty rejestracyjnej. Jeżeli Polak posiada odpowiedni podpis elektroniczny, ma możliwość założenia swojej firmy on-line, dzięki czemu będzie można załatwić wszystko szybciej. Nie mając jednak pewności co do wypełnionego formularza lub też mając dodatkowe pytania, należy udać się do Czech Point lub też do Urzędu ds. Działalności Gospodarczej. Wniosek o rejestrację firmy w Czechach można również złożyć listownie.

Czeska Administracja Ubezpieczenia Społecznego (CSSZ)

W Polsce mamy ZUS, a w Czechach jest to Czeska Administracja Ubezpieczenia Społecznego (CSSZ). Bez odwiedzin w tym urzędzie nie ma szans na prowadzenie działalności w tym urzędzie. Chodzi bowiem o to, że każdy przedsiębiorca ma obowiązek wpłacania zaliczek na ubezpieczenie społeczne. Nie ma konieczności opłacania składek chorobowych.

Mówiąc o ubezpieczeniach społecznych, należy zapoznać się z tematyką minimalnych kwot zaliczki. Dużo tutaj uzależnione jest od dochodu, który będzie osiągany przez przedsiębiorcę. Ubezpieczenia społeczne to przede wszystkim emerytura i renta. Są tu również ubezpieczenia zdrowotne, które wynoszą 13,5% podstawy wymiaru, którą jest 50% dochodu z działalności gospodarczej (czyli 6,75% z zysku).

Czy warto zakładać firmę w Czechach?

Nie brakuje osób zadowolonych, które mówią, że prowadzenie firmy z siedzibą w Czechach jest najlepszą rzeczą, jaka ich do tej pory spotkała. Poniekąd wpływ na to ma fakt, że zgodnie z ich opiniami, Czesi służą ogromną pomocą w trakcie zakładania firmy i późniejszej działalności. Jeżeli pojawiają się problematyczne zagadnienia, zawsze można z nimi ze spokojem wszystko wyjaśnić.

Aczkolwiek, samodzielne działanie przy braku znajomości czeskiego prawa, może skończyć się różnie. Warto więc pomyśleć o wsparciu prawniczym, aby mieć pewność, że wszystko zorganizowane jest zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Chodzi bowiem o to, aby nie zostać obciążonym żadną karą finansową. Tak może się bowiem stać, jeżeli nie zna się przepisów prawa.